چرخ صندلی اداری یکی از قطعاتی از صندلی است که به مرور زمان پس از استفاده ممکن است دچار مشکل شود و نیاز به تعویض پیدا میکند. در صندلی های اداری چرخ های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد. انواع چرخ های صندلی های اداری شامل چرخ های دو قلو و چرخ های تکی میشود.

در این مقاله قصد داریم در ابتدا به توضیح چند نکته درباره چرخ صندلی اداری بپردازیم و سپس مراحل تعویض چرخ صندلی اداری را با یکدیگر بررسی کنیم.

چرخ صندلی اداری

چرخ ژله ای صندلی اداری

به طور کلی هر صندلی اداری پایه ای پنج پر دارد و در هر پایه چرخی وجود دارد که باعث حرکت صندلی میشود. چرخ صندلی اداری به دو صورت ممکن است به پایه متصل شود. یک مدل به صورت پیچی است و مدل دیگر به صورت پیمی میباشد. تعویض مدل پیچی بسیار ساده است اما تعویض مدل پیمی ممکن است دشواری هایی داشته باشد. در ادامه به آموزش تعویض هر دو مدل میپردازیم.

آموزش تعویض چرخ صندلی اداری پیچی

تعویض چرخ صندلی اداری پیچی بسیار راحت میباشد. برای تعویض چرخ صندلی اداری پیچی فقط لازم است که یک آچار 13 داشته باشیم. در ابتدا صندلی را برمیگردانیم تا تسلط بیشتری بر روی صندلی داشته باشیم. سپس با استفاده از آچار 13 باید پیچی که در قسمت انتهایی قرار دارد را با چرخاندن در جهت عقربه های ساعت باز کنید.

بعد از باز کردن چرخ و تهیه چرخ صندلی اداری جدید وقت وصل کردن آن است. برای وصل کردن هم لازم است که چرخ را در جای خودش بگذاریم و با چرخاندن پیچ در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخ را در جای خودش محکم میکنیم. بدین ترتیب ما موفق به تعویض چرخ صندلی اداری پیچی خود شده ایم.

آموزش تعویض چرخ صندلی اداری پیمی

تعویض چرخ صندلی اداری پیمی کمی دشوارتر از مدل پیچی است. در تعویض چرخ صندلی اداری پیمی، همراه داشتن پیچ گوشتی و همچنین روغن ضروری است. در ادامه به توضیح مراحل تعویض میپردازیم. قبل از شروع مراحل تعویض چرخ لازم است که صندلی را برعکس کرده به طوری که چرخ های آن رو به بالا باشند تا با تسلط بیشتری به کار کردن مشغول شویم.

چرخ صندلی اداری

جدا کردن چرخ صندلی اداری از پایه

 اصلی ترین و سخت ترین مرحله تعویض چرخ صندلی اداری پیمی درآوردن آن از پایه است. برای اینکار لازم است که پیچ گوشتی را به فاصله کمی که میان چرخ و محل قرارگیری آن در پایه وجود دارد برده و با فشار دادن به سمت بالا چرخ را از پایه جدا کنیم.

اما اینکار به همین سادگی نیست. چرخ های پیمی بعد از جا افتادن ممکن است خیلی سخت جدا شوند و حتی در صورت فشار بیش از حد آسیب دیده و شکسته شوند و به پایه نیز آسیب برسانند. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ابتدا بهتر است محل قرارگیری چرخ را با روغن اندکی روان کنیم. 

همچنین لازم به ذکر است که استفاده از آچار یا وسیله ای دیگر نیز به جای پیچ گوشتی امکان پذیر است. به طور کلی میخواهیم اهرمی در بین چرخ و صندلی قرار دهیم تا به آن فشار بیاوریم تا چرخ صندلی اداری جدا شود.

انتخاب چرخ مناسب برای صندلی اداری

یکی از مهم ترین مراحل تعویض چرخ صندلی اداری، تهیه یک چرخ مناسب برای جایگزینی چرخ قبلی است. برای اینکار یا باید اندازه چرخ را به طور دقیق بدست بیاوریم و چرخی دیگر هم اندازه با چرخ قبلی خریداریم کنیم و یا با در دست داشتن چرخ به فروشگاه های مربوطه مراجعه کنیم.

برای خرید یک چرخ جدید انتخاب های زیادی داریم. پیشنهاد میکنیم اگر بر روی فرش استفاده میشود از چرخ های سخت استفاده کنید و اگر بر روی سطحی صاف مااند سرامیک از صندلی استفاده میکنید از چرخ های نرم و ژله ای استفاده کنید. شایان ذکر است که چرخ های دوقلو نیز به ثابت بودن صندلی نیز کمک میکنند و سخت تر از چرخ های تکی حرکت میکنند اما چرخ های تکی احتمال خرابی کمتری دارند.

انواع چرخ صندلی اداری

وصل کردن چرخ جدید به صندلی اداری

آخرین مرحله تعویض چرخ صندلی اداری، متصل کردن چرخ جدید به پایه صندلی است. برای این کار لازم است که چرخ را در محل قرارگیری چرخ بگذاریم و تا جایی که چرخ هم سطح پایه شود فشار دهیم تا چرخ در پایه جا بیافتد.

پس از طی کردن این مراحل شما با حداقل وسایل موجود موفق به تعویض چرخ صندلی اداری خود شده اید . تعویض چرخ صندلی اداری بسیار مقرون به صرفه تر از تعویض خود صندلی است. حتی اگر بخواهید تعویض چرخ را به عهده تعمیرگاه های صندلی بگذارید نیز هزینه ای به مراتب بیشتر برای اجرت کار خود دریافت میکنند.

ما در فضاسیستم در صندلی های اداری خود چرخ های با کیفیت استفاده میکنیم تا دچار خرابی های احتمالی نشوند و همچنین با اطمینان به کیفیت محصولات خود کلیه صندلی های اداری را نیز همراه با گارانتی عرضه میکنیم. ضمنا در صورت نیاز به تعمیر، کلیه تعمیرات صندلی از جمله تعویض چرخ صندلی اداری را نیز انجام میدهیم.